سیستم مدیریت ساختمان هوشمند

سیستم مدیریت ساختمان یا Building Management System


سیستمی است که به فعالیتها و امور ساختمانها نظارت کرده و در مواقع لازم با توجه به تغییرات شرایط محیطی، تغییرات لازم را بطور خودکار اعمال می نماید. این سیستم می تواند با توجه به کاربری ساختمان ( مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و ... ) جهت آنها طراحی و اجرا شده و بر کلیه فعالیت ها اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم های روشنایی، سیستم های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاقها، صوتی و تصویری و ... نظارت داشته باشد.
 

ساختمانی که مجهز به سیستم مدیریت BMS باشد اصطلاحاً ساختمان هوشمند گویند. این سیستم به افراد ساکن این امکان را می دهد که از تجهیزات بطور کاراتری استفاده نموده و احساس امنیت و آسایش را افزایش می دهد و همچنین می تواند موجب صرفه جویی انرژی گردد.
این ساختمانها با استفاده از یک پارچه نمودن چهار عنصر اصلی سیستم ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود می آورند.
 

آیا میدانید؟
مشاهده تصاویر دوربین های مدار بسته و آیفون تصویری، از امکانات کلیدی یک خانه هوشمند است.
متاسفانه فقط تعداد محدودی از شرکتهای خانه هوشمند در ایران این امکان را ارائه می دهند...
به وسیله نرم افزار خانه هوشمند باید بتوانید از هر نقطه جهان، تصاویر دوربین های امنیتی را دریافت و مشاهده نمایید. همچنین در زمان مسافرت یا عدم اقامت در منزل یا ویلا، باید بتوانید تصاویر آیفون تصویری را مشاهده نموده و از مراجعه مهمانان مطلع شوید.
 

آیا میدانید؟
یک خانه هوشمند واقعی، باید دستیار شما در ایجاد امکانات رفاهی در کنار مدیریت مصرف انرژی باشد.
متاسفانه برخی افراد صرفا خانه های هوشمند را خانه ای لوکس و گران قیمت معرفی می کنند و فقط به امکانات رفاهی توجه دارند. در حالیکه خانه هوشمند نه تنها گران نیست، بلکه در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان به شما کمک خواهد کرد.
مدیریت سیستم های سرمایشی گرمایشی، مدیریت مصرف برق، و مدیریت سیستم های امنیتی از امکاناتی است که یک خانه هوشمند واقعی باید در اختیار شما قرار دهد.


تجهیزاتی که از طریق BMS قابل کنترل هستند :

1- روشنایی

2 – سیستم های حفاظتی و امنیتی

3- در، پنجره، پرده و سایبان

4- سیستم های سرمایشی و گرمایشی ( تهویه مطبوع)

5 – سیستم های صوتی و تصویری، تجهیزات اداری

6 – سیستم آیفون تصویری و ورود و خروج مهمانان یا مراجعه کنندگان

7- کنترل تأسیسات استخر، سونا و جکوزی

8 – سیستم های ارتباطی

9 – وسایل الکتریکی ساختمان

10-سیستم آبیاری

 

اجزای سیستم BMS :

منظور از اجزا، کلیه تجهیزات، سیستم های ارتباطی و نرم افزارهایی که جهت کنترل وسایل مختلف موجود در ساختمان مورد استفاده قرار می گردد می باشد.

با توجه به اینکه نیازها و خواسته های هر کاربرد می تواند بسیار متفاوت بوده ، تجهیزات و اجزا هر سیستم نیز می تواند با سیستم های دیگر بسیار متفاوت باشد و کاربر می تواند به دلخواه خود آنها را انتخاب نماید.


متداول ترین اجراء BMS به شرح زیر می باشند :

1- سیستم کنترل مرکزی

2- خطوط ارتباطی (BUS)

3- نقاط دسترسی و کنترل کننده (Access Point)

4 – سنسورها

5-دیمرهای روشنایی

6 – تایمرها

7 – پریزها

8 – نرم افزار سیستم

 9- وب سرور (Web Server )

 

سیستم مدیریت انرژی ساختمان یا BEMS


این سیستم نیز مشابه BMS می باشد با این تفاوت که هدف آن مدیریت انرژی ساختمان می باشد . این سیستم در واقع زیر مجموعه ای از BMS می باشد که توجه ویژه ای به مصارف انرژی، تجهیزات انرژی بر و کنترل آنها دارد و همچنین ممکن است دستگاه های اندازه گیری مصرف انرژی نیز به این سیستم متصل و یک سری گزارشات و فرامین کنترل لازم نیز در راستای کنترل و کاهش مصرف انرژی به طور هوشمند صادر نماید. به عنوان مثال کنترل دیماند مصرفی یا کنترل روشنایی ساختمان و ...

 

سیستم مدیریت روشنایی یا LMS


سیستم مدیریت روشنایی نیز زیر مجموعه ای از سیستم BMS و BEMS می باشد. این سیستم بطور خاص به مدیریت سیستم های روشنایی می پردازد. در این سیستم می تواند با استفاده از انواع سنسورها نظیر سنسورهای حضور و نور نسبت به روشن و خاموش نمودن و یا کنترل سطح نور مکانهای مختلف اقدام نمود. و یا با استفاده از تایمر بر اساس زمان بعضی از مکانها را کنترل نمود.


با استفاده از این سیستم می توان با آدرس پذیر نمودن منطقه های مختلف، منطقه بندی مناسبی را بوجود آورد و همچنین نسبت به حالت های از پیش تعریف شده برای مکانهای خاص مانند آمفی تئاترها و سالن ها اقدام و با تنها صدور یک فرمان اجرا نمود.

استفاده از سیستم هوشمند به همراه تجهیزات کارا می تواند مصرف بخش روشنایی را تا 75 درصد کاهش داده و صرفه جویی قابل توجهی در برق مصرفی ساختمان ایجاد نمود.

 

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های هوشمند


راحتی ، امنیت و انعطاف پذیری بیشتر و نیز استفاده بهینه از انرژی نیاز روز افزون ساختمان های مدرن میباشد که تکنولوژی های نوین پاسخ های گوناگون به این نیاز ارائه میکنند.
انتظارات رو به گسترش از سطح بالاتری از آسایش و امنیت و …از طرف دست اندرکاران صنعت ساختمان بدون شک صنایع برق و IT   را به عرضه راهکارها و تکنولوژی های پیشرفته جهت بر آورد این خواسته ها وا داشته است.


پاسخ مشترک شرکت های معظم آلمانی-اروپایی فعال در زمینه برق و IT به این نیازها در سال 1990 منجر به تاسیس انجمن EIB شد که وظیفه اصلی آن تعریف استاندارد مشترک برای تمامی این شرکت ها جهت تولید محصولات نوین در کنترل تاسیسات ساختمان های غیر صنعتی بود.
تا امروز نزدیک به 25 سال از تاسیس انجمن میگذرد که در این میان با جهانی شدن و فراگیر شدن این استاندارد به KNX تغییر نام داده است.


به چند آمار بین المللی در رابطه با KNX توجه فرمایید:
  • بیش از 300 شرکت تولید کننده قطعات عضو انجمن KNX 
  • بیش از 42000 عضو در 130 کشور جهان
  • چند ده هزار ساختمان در جهان مجهز به KNX
  • چند ده میلیون قطعه KNX نصب شده


در سیستم سنتی جهت اجرای نیازهای پیچیده تر و مورد نیاز ساختمان های مدرن و امروزی ، سیم کشی بسیار سنگین و هماهنگی بین قطعات مورد نیاز پیچیده و دشوار میباشد در صورتی که استفاده از استاندارد KNX با یک سیم کشی ساختار یافته و ساده و از طرفی استفاده از قطعات متنوع که همگی در هماهنگی کامل و استاندارد یکسان طراحی و ساخته شده اند ، برآوردن نیازهای پیچیده و سخت گیرانه را ساده و مقرون به صرفه میسازد.
سیستم های قابل کنترل و برنامه ریزی شامل روشنایی ، سرمایشی ، گرمایشی و تهویه مطبوع ، پرده و کرکره برقی ، سیستم های صوتی و… میباشند. از طرفی وجود مبدلهای متنوع امکان ایجاد ارتباط و تبادل بین KNX و سیستم ها و شبکه های مختلف را امکانپذیر میسازد که این نکته KNX را بیش از پیش به استاندارد اصلی هوشمندسازی ساختمانی تبدیل ساخته است.

 

هتل هوشمند

هتل هوشمند ، هتلی است که در آن از تجهیزات خاصی با ساختار ویژه برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات وتاسیسات استفاده می شود.

برای مثال از طریق نرم افزارهای گرافیکی ، صفحات Touch Panel ، ریموت کنترل ، شبکه جهانی اینترنت و یا بدون دخالت انسان و به طور هوشمند سیستم های امنیتی ، تاسیساتی ، روشنایی و کنترل تردد قابل کنترل هستند .


مزایای استفاده از هوشمندسازی بطور عام:

- مصرف  بهینه انرژی

- صرفه جویی در زمان

- افزایش رفاه و کاربری آسان

 

نمونه هایی از مزایای خاص سیستم های هوشمند سازی :


تاسیسات سرمایش و گرمایش در ساعات برنامه ریزی شده به طور اتوماتیک شروع به کار می کنند و درجه حرارت اتاق را به حد مطلوب میرسانند . و در مواقعی که ضرورتی ندارد دستگاه های سرمایشی یا گرمایشی محل های بدون استفاده ، خاموش می شوند تا از مصرف اضافی جلوگیری گردد.


سیستم روشنایی فضا های عمومی با تاریک شدن هوا خود به خود روشن می گردد و با روشن شدن هوا خاموش می شود . و یا هنگامی که میهمانان وارد پارکینگ می شوند ورود آنان بوسیله سنسور ویژه با زاویه دید 220 درجه تشخیص داده شده و مسیرهای روشنایی بلافاصله روشن می شوند. کنترل مسیرهای روشنایی به گونه ای که فقط در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.


تمامی لامپ ها از طریق ریموت کنترل و یا چشم های الکترونیکی ، خاموش/روشن و دیمر می گردند. کنترل تردد با استفاده از کارت های هوشمند میتوان امنیت بالایی را به ارمغان آورد . کارت هایی که همه اطلاعات لازم از قبیل مشخصات میهمان ، مدت شارژ اتاق ، فضاهای مجاز استفاده و … را در خود ذخیره می نمایند. سیستم صوتی و تصویری هوشمند کمک مینماید یرای بخش های مختلف هتل ، جذابیت های فراوانی را ایجاد نمود . به طور مثال میهمان با استفاده از ریموت از داخل اتاق ، فیلم یا موسیقی خاصی را از آرشیو هتل درخواست می نماید. سیستم ایمنی هوشمند با استفاده از سنسورهای بسیار پیشرفته تمامی خطراتی نظیر آتش سوزی ، نشت گاز نشت آب و … را سریعا از طریق تلفن و یا با ارسال پیام کوتاه بر روی موبایل و یا اعلام خطر در صفحه نرم افزار کامپیوتری گزارش می دهد. سیستم امنیتی با داشتن چشم های تشخیص حرکت ، سنسورهای مگنتیک در و پنجره ، سنسورهای شکسته شدن شیشه و… هر گونه خطری را به اطلاع بخش کنترل می رساند. علاوه بر این با استفاده از دوربین های پیشرفته تمام رنگی میتوان کلیه مجموعه هتل را زیر نظر داشت. و در مواقع لازم به تصاویر ضبط شده لازم دسترسی پیدا کرد.


امکان کنترل تجهیزات از طریق نقشه هتل در نرم افزار گرافیکی کامپیوتر و یا    Touch Panelبا توجه به اینکه در این سیستم قابلیت منطقه بندی وجود دارد، میتوان تجهیزات الکتریکی مربوط به هر منطقه مانند روشنایی، پرده و سیستم صوت را به صورت مجزا کنترل کرده و یا سناریو های مختلفی با توجه به شرایط آن ها تعریف نمود.


از جمله موارد دیگری که میتوان برای پذیرش(قسمت کنترل) در نظر گرفت استفاده از نرم افزاری است که میتواند در یک نقشه گرافیکی کل ساختمان هتل و سیستم های الکتریکی مربوط به آن را به نمایش گذاشته و امکان کنترل آنها را به صورت مجزا فراهم کند. علاوه بر آن از طریق این نرم افزار می توان از صحت عملکرد سیستمها از جمله سیستمهای موتورخانه ای اطمینان یافته ودر صورت بروز هرگونه مشکلی در کوتاهترین زمان ممکن در جهت رفع آن اقدامات لازم رابه عمل آورد.

 

فروش لوازم ساختمان هوشمند در لاله زار تهران


فروشگاه دیجی ولت ، با بهره گیری از متخصصین حوزه مهندسی در امر تجهیزات برقی خانه و ساختمان هوشمند؛ ارائه دهنده کلیه ملزومات و تجهیزات برقی و الکتریکی ساختمان هوشمند در لاله زار تهران می باشد .

جهت بهره مندی از مزیای خرید محصولات هوشمند ساختمان ، به عنوان با سابقه ترین، مجهزترین و قویترین تیم  ساختمان هوشمند در کشور، میتوانید با ما در ارتباط باشید.
همچنین این شرکت همزمان با شروع سال جدید شمسی، مفتخر است که به عنوان شرکت تخصصی حوزه اتوماسیون ساختمان و همچنین تامین تجهیزات برقی صنایع نفت گاز پتروشیمی ، فعالیت نماید.
امید است که با رویکرد افزایش دانش جامعه مهندسی و دستیابی به آرمان ساختمان های پایدار، بتوانیم همچنان با اقتدار خدمتگذار متخصصین ارجمند کشورمان باشیم.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش