کلید محافظ جان

فروش کلید محافظ جان یا کلید جریان باقی مانده
 

یک فرشته نجات مهم در بارندگی های شدید، کلید جریان باقی مانده (در بازار به غلط معروف به محافظ جان) است.
اصطلاح محافظ جان درست نیست. مثلا در صورت قرار گرفتن دو دست بین فاز و نول این کلید قطع نمی کند و حفاظت ندارد(اگر زیر پای فرد عایق باشد).
خطر برق گرفتگی با تیر برق، درب ساختمان و نرده ها وجود دارد. جریان بیش از سی میلی آمپر برای انسان خطرناک است که فیوز و کلید مینیاتوری مدارهای برقی این نشتی جریان را قطع نمی کنند. 
 

کلید محافظ نشتی جریان ( یا کلید محافظ جان ) Residual Current Circuit Breaker یا اختصارا RCCB در هنگام وقوع جریان نشتی در سیستمهای الکتریکی خانگی یا صنعتی باعث قطع جریان برق می شود و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری میکند. با انتخاب و چیدمان صحیح اجزای سیستم حفاظتی و استفاده از کلیدهای نشتی جریان ( محافظ جان ) میتوان از وقوع حوادث برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری کرد.
 

کلید محافظ جان چیست 
 

اساس کار کلیدهای محافظ جان حفاظت در برق گرفتگی به صورت غیر مستقیم است یعنی در اتصال فاز به بدنه کاربرد دارد و این کلید در برابر تماس مستقیم با برق حفاظت ایمنی مطمئنی نخواهد داشت. این وسیله دارای سه دسته سیم پچی برروی یک هسته آهنی می باشد تا وقتی کهi2  =i1  باشد شار مغناطیسی برآیند در داخل هسته صفر است و ولتاژی در سیم پیچ سوم نخواهیم داشت ولی به محض بروز اتصالی بدنه در بار آنگاه به دلیل اینکه مقداری از جریان به صورت جریان نشتی وارد زمین می شود آنگاه برآیند این دو تا جریان صفر نخواهد شد و در هسته نیز بر آیند فوران صفر نمی شود یا به عبارت دیگر در هسته تغییر فوران خواهیم داشت که این تغییرات فوران در سیم پیچ  سوم ولتاژی القای میکند و کلید محافظ جان عمل می کند وسیستم را قطع می کند. به عبارت دیگر کلید با مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی نشتی را تشخیص میدهد و در صورتی که جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .



از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای محافظ جان جلوگیری از بروز آتش سوزی وهمچنین برق گرفتگی در اثر وجود جریان نشتی می باشد. باتوجه به اینکه جریان 5/0 آمپری می توان باعث بروز آتش سوزی شود ، کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی ، مانع از بروز آتش سوزی می شود . همچنین از آنجا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسائل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان ، این جریان به مرور زمان زیاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی . صرفه جوی اقتصادی را نیز در بر خواهد داشت .


سوالات متداول درباره برق گرفتگی 


پرسش :
چه چیزی جلوي برق گرفتگی مستقیم رو میگیره؟(یعنی فردی هم نول بهش وصل بشه هم فاز)
 

پاسخ :
با سلام . در حالت کلی و با ولتاژهای بالای 50 ولت ( 110 - 230 - 400  و..... ) و نقض شرایط عایق بندی , اگر فردی ( کارگر بی اطلاع . کودک کنجکاو . جوندگان و..... ) دچار لمس فاز و نول همزمان بشوند ( 2 میخ را همزمان در پریز   220 ولت وارد کند ) , خطر شوک قلبی و فیبریلاسیون بطنی بسیار بالا ست و احتمال زیاد در لحظه فوت میشوند . و هر چه محیط مرطوب تر باشد , سریعتر و شدید تر . مگر شانسی بیاورند و اتفاقی یا امدادی , از سیم جدا شوند . سوختگی های نسج داخلی بدن هم محتمل است .


مخلص کلام : در جلوگیری از لمس فاز و نول همزمان , باید ولتاژ زیر 50 ولت و کمتر ( 24 - 12 - 6 ) بشوند . مبحث 13 ( ص 13 ) هفت روش کمکی را الزام دارد با همین مضمون ها . نکته اینکه کلید RCD  (مشهور به نشت جریان  که اشتباها  ایمن جان  میگویند ) هم , در شرایط لمس همزمان فاز و نول , در شرایطی که بدن نسبت به زمین عایق باشد ( روی فرش . کف پوش . مصالح مقاوم . .... ) قطع نخواهد کرد و فرد دچار حادثه میشود . همه تلاشها بر این است که با روشهای موجود فعلی , این نقص اتفاق نیافتد .


روش هاي موجود؛ 
مثلا پریزها از داخل پرده محافظ داشته باشند . کلید RCD با حفاظت 30 میلی آمپر بالا دست فیوزها  استفاده بشود . ارت و صاعقه گیر صحیح اجرا شود . نوار چسب برق کلا حذف گردد . محیطهای مرطوب و نمناک ولتاژهای زیر 50 ولت استفاده شود . بدنه ها عایق باشند . منظور بکار گیری همه الزامات مطرح در استاندارد و مباحث و مقررات ملی ..... منظور مباحث  2- 3 -  4 -12- 13-15-19-22 میباشد .


مثلا علاوه بر استفاده از مجری کاردان ( نه صرفا مدعی )  و تهیه نقشه فنی ( نه کپی و نقاشی شیک ) .
مواردی همچون سراغ گرفتن از ناظر برق که کیست ؟ کجاست ؟ چرا بازدید نمیاد ؟ ...... و مابقی  


1- استفاده از کابلهای سیار سالم و تابلو موقت کارگاهی با کلید کنترل نشت جریان  
2 - اجرای دقیق و کنترل کامل هم بندی در اسکلت, از فونداسیون تا سر پله  
3 - لوله گذاری استاندارد ( استاد کار . جنس . روش )  
4 - اجرای سیم و کابل استاندارد
5 - تهیه لوازم انتهایی استاندارد
6 - سرسیم بندی بدون نوار چسب برق ( از 1 تا چند هزار اتصال )  
7 - اجرای  ارت صحیح و اندازه گیری و وصل ارت و هم بندی و نول فقط در ورودی تابلو برق ساختمان و بقیه تفکیک از هم  
8 - اجرای تستهای پایانکار  
9 - کنترل و صورتجلسه الزام اجرای مبحث 22 و تحویل به سازنده و ایشان هم متقابلا  به مالکین آینده ( مستاجر . مالک )  
10 - اجرای مبحث 22

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش